امور کنسولی

تجدید گذرنامه مشمولین خدمت نظام وظیفه

متقاضیان محترم!

روش اول: به منظور تسریع در انجام امور گذرنامه‌ای و صرفه‌جویی در زمان و هزینه، صدور گذرنامه به صورت غیر حضوری و پستی در کمتر از یک هفته انجام می‌شود. در این صورت، باید کلیه مدارک زیر به طور کامل پست شود.

روش دوم: در صورت تمایل به ارائه حضوری مدارک، باید ضمن گرفتن وقت از سایت نوبت‌گیری برای هر نفر و پس از تکمیل و آماده نمودن مدارک زیر به سفارت مراجعه شود. این روش نیاز به صرف زمان و هزینه بیشتر دارد.

برای درخواست گذرنامه ابتدا میبایست وارد سامانه میخک https://mikhak.mfa.gov.ir شده و پس از ثبت نام و دریافت رمز، اقدام به تکمیل اطلاعات، بارگذاری فایلهای مرتبط و دریافت رسید کد رهگیری از سامانه مذکور نمایید. بدیهی است بدون دریافت کد رهگیری، صدور گذرنامه به هیچ عنوان امکان‌پذیر نمی‌باشد.

  • از تهیه پاکت تمبردار برای برگشت مدارک خودداری و شخصاً اقدام به تهیه پاکت ثبت شده طبق دستورالعمل ذیل نمایید. (توجه: در مراکز پستی، امکان رجیستری پاکت برگشتی و دریافت شماره پیگیری وجود ندارد.)
  • عکس پرسنلی حتماً باید رنگی با زمینه سفید و به روز باشد. در صورت قدیمی‌بودن عکس، مدارک پس فرستاده خواهد شد.
  • هنگام گرفتن کد رهگیری دقت فرمایید افرادی که شماره شناسنامه ندارند یا شماره شناسنامه آن‌ها با شماره ملی‌شان (کد 10 رقمی) یکسان می‌باشد، فقط به جای شماره شناسنامه، عدد 0 را وارد نمایند.

فیلم آموزش نحوه ثبت نام در سامانه میخک

فیلم آموزش نحوه ثبت درخواست گذرنامه در سامانه میخک

مدارک لازم جهت تجدید گذرنامه مشمولین: (مخصوص آقایان دارای 18 سال سن و بالاتر که دارای گذرنامه ایرانی بوده و کارت پایان خدمت یا معافی ندارند و حداقل 3 سال مقیم خارج از کشور باشند.)

1- رسیدهای کد رهگیری سامانه میخک، یکی برای گذرنامه و یکی برای مهر خروج مشمولین

2- تکمیل فرم درخواست صدورگذرنامه (فرم شماره 101) فرم ها رامیتوانید دستی پر کنید 

3- تکمیل فرم بقای بر تابعیت (فرم شماره 102) (فقط مخصوص افراد بالای 18 سال که گذرنامه سوئدی دارند)

4- تکمیل فرم درخواست تغییر محل اقامت و درج مهر خروج ویژه مشمولین (فرم شماره 104

5- اصل شناسنامه:

  • در صورت نداشتن شناسنامه، باید برای صدور المثنی شناسنامه به سفارت مراجعه و اقدامات لازم انجام و سپس رسید آن همراه مدارک ارسال شود. در صورت تحویل شناسنامه به اداره مهاجرت سوئد، ضروری است قبل از مراجعه به سفارت، کپی برابر اصل تمامی صفحات آن را از اداره مهاجرت دریافت نمایید.
  • چنانچه  اصل شناسنامه در ایران باشد، ضروری است پس از دریافت کد رهگیری برای کپی برابر اصل از سامانه میخک، یکی از بستگان اصل شناسنامه متقاضی را همراه کد رهگیری به وزارت امور خارجه در تهران (میدان امام خمینی، ساختمان شماره 3، اداره گذرنامه و روادید، بخش مقیمین) و یا دفاتر نمایندگی وزارت خارجه در اکثر شهرهای بزرگ مانند شیراز، اصفهان، تبریز، بوشهر و مشهد و ... برده تا تأییدیه آن از طریق اداره مذکور برای این نمایندگی فکس گردد. کد رهگیری یا شماره نامه از ایران، همراه مدارک ارسال شود.

6- اصل گذرنامه ایرانی

7- کپی از صفحه اول گذرنامه سوئدی یا کارت اقامت معتبر سوئدی (از ارسال آیدی کورت IDENTITETSKORT اجتناب شود)

8- دو قطعه عکس پرسنلی رنگی به روز با زمینه سفید باکیفیت، بدون عینک، کلاه و شال گردن. سه در چهار یا شش در چهار. یکی از عکس‌ها را در محل مشخص شده روی فرم درخواست صدور گذرنامه (فرم شماره 101) بچسبانید.

9- اصل رسید (Kvitto) تأیید واریز (Överföring) مبلغ

  • 1440 کرون با درخواست مهر خروج مشمولین نظام وظیفه. برای مشمولانی که کشور محل اقامت در آخرین گذرنامه آن‌ها ایران می‌باشد، 240 کرون جهت تغییر کشور محل اقامت از ایران به سوئد به این مبلغ اضافه خواهد شد.
  • 2040 کرون برای مشمولینی که بعد از سن 18 سالگی با سپردن وثیقه یا معافیت تحصیلی از ایران خارج شده‌اند. برای این افراد لازم است ابتدا یکی از بستگان درجه یک یا وکیل ایشان نسبت به ضبط وثیقه توسط سازمان نظام وظیفه یا لغو معافیت تحصیلی توسط وزارتین علوم یا بهداشت اقدام کنند تا وزارت امور خارجه، مجوز لازم برای تغییر کشور محل اقامت و صدور مهر خروج ویژه مشمولین را برای وی صادر نماید.

       به شماره حساب  52771112515 نزد بانک SEB به نام سفارت. اصل رسید باید از اینترنتبانک مربوط پرینت (Skriv ut) گرفته شود و عکس از صفحه گوشی موبایل یا رایانه به هیچ وجه قابل قبول نمی‌باشد.

10-یک عدد پاکت مناسب دارای برچسب رجیستر شده: برای تهیه برچسب (لیبل) پاکت پستی برگشت مدارک، به مراکز پستی مراجعه نفرمایید. شما می‌توانید یا مبلغ 140 کرون به شماره 1235764758 (SEPID HOLIDAY TRAVEL) سوئیچ نموده و رسید پرداخت را به همراه نام، نام خانوادگی، شماره تلفن و آدرس پستی تحویل‌گیرنده دارای آیدی‌کورت به شماره واتس‌آپ 0046735605868 (از ساعت 8:00 لغایت 20:00) ارسال نمایید و برچسب پست سفارشی را که برای شما ارسال می‌گردد را پرینت گرفته و روی پاکت برگشتی بچسبانید و یا خودتان به راحتی از طریق لینک دستورالعمل ثبت پاکت پستی برای ارسال گذرنامه صادره از سفارت اقدام کنید.

توضیحات مربوط :

در صورت نیاز به احراز هویت و مراجعه حضوری، مراتب از طریق بخش کنسولی سفارت به اطلاع متقاضی صدور گذرنامه خواهد رسید.

- کلیه فرم‌ها بایستی به صورت کامل تکمیل و امضا شوند.

- در صورت ارسال ناقص مدارک، به درخواست ترتیب اثر داده نشده و مدارک بدون اقدام برگشت داده خواهد شد.

- تمام کپی‌های درخواستی باید کاملاً واضح و خوانا در کاغذ A4 گرفته شوند.

- آقایان بالاتر از 50 سال، نیازی به ارسال اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافی ندارند.

در صورت نیافتن پاسخ سؤالات خود از بخش سؤالات متداول، از طریق ایمیل sto.passport@mfa.gov.ir اقدام نمایید.

جهت اطلاع از آخرین اخبار و تحولات، قوانین و مقررات کنسولی، می‌توانید در کانال تلگرامی‌کنسولی یار عضو شوید.